Independànce, en 14 m Petterson från 1911
Ett riktigt skogsfynd, som tack vare framför allt Leif Lampens outtröttliga optimism och oförmåga att ge upp nu åter befar våra vatten.
Här krävs mycket fantasi för att kunna se den färdiga båten…
Båten riktas tillbaka till rätt form så långt som skrovet medger,
och fixeras sedan med mallar. Samma som vid nybyggnation.
Däcksstruktur och skarndäck börjar komma på plats
Goda passningar är nödvändiga för att undvika tråkigheter längre fram.
Skarndäck möter rund stolpe vid salongen.
Nybasad sittbrunnssarg i mahogny och början till ett nytt akterdäck.
Skarndäcken på plats. Alla assymetrier i skrovet har nu dolts i skarndäcken, för att göra en helt symmetrisk öppning för det kommande valdäcket.
Valdäcket är en ovanlig lösning på en CG Pettersonbåt, och en lösning trogen originalet.
Här monteras valdäcksbalkarna. Ritade i cad, frästa i NC-fräs.
En metod som spar in mycket tid och pengar till ägaren, och innebär stor precision i utförandet.
Independànce kör nu charter efter många år på land.
Här syns det ovanliga valdäcket, och Independànces vackra förskepp